Úterý, 29 listopadu, 2022
DomůZdravíKetonová dieta: Co byste o ní měli vědět?

Ketonová dieta: Co byste o ní měli vědět?

Chcete rychle zhubnout? Zároveň se chcete vyhnout nezdravému typu diety? Zjistěte vše potřebné o keto dietě a zvažte, jestli je pro vás tato forma hubnutí to pravé!

Co je ketogenní strava

Ketogenní strava je strava s velmi nízkým obsahem sacharidů a vysokým obsahem tuku. Jedná se o dietu, podobnou Atkinsonově dietě, která funguje rovněž na bázi omezeného příjmu sacharidů.

Keto dieta zahrnuje drastické snížení příjmu sacharidů a jejich nahrazení tukem. Toto snížení uvádí tělo do metabolického stavu, zvaného ketóza. O ketóze se dočtete podrobněji níže v článku. 

Typy keto diet

Existuje několik verzí tohoto typu stravování. Jaké to jsou?

  • Standardní keto strava: Jedná se o dietu s velmi nízkým obsahem karbohydrátů, mírným obsahem bílkovin a vysokým obsahem tuku. Obvykle se jedná o 70 % tuku, 20 % bílkovin a pouze 10 % sacharidů. 
  • Cyklická keto strava: Tato strava zahrnuje období s nižším obsahem sacharidů, například 5 ketogenních dnů, po nichž následují 2 dny s vysokým obsahem sacharidů. 
  • Cílená keto strava: Tato strava umožňuje přidávat sacharidy v době tréninku. Jedná se o dietu s vysokým obsahem bílkovin, která je obdobou standardní keto stravy, ale obsahuje více bílkovin. Strava často zahrnuje 60 % tuků, 35 % bílkovin a 5 % sacharidů. 

Co je ketóza

Jednoduše lze říci, že se jedná o proces, kdy nedodáváte tělu sacharidy, ze kterých bere přednostně energii. Následkem toho začne brát energii z tuků, čímž je začne spalovat a vy začnete hubnout. A nejen to. Ketogenní dieta může způsobit také významné snížení hladiny cukru v krvi a inzulínu. 

Dodržování keto diety je nejúčinnějším způsobem, jak vstoupit do stavu ketózy. Existuje mnoho různých forem přerušovaného hladovění, ale nejběžnější metoda zahrnuje omezení příjmu potravy na přibližně 8 hodin denně a absolutní půst po zbývajících 16 hodin.

Dle odborníků poznáte, že jste vstoupili do ketózy tak, že pociťujete zvýšený pocit žízně, sucho v ústech, máte častou potřebu močení a snížený hlad i chuť k jídlu.

Zdravotní výhody ketogenní diety

Keto strava původně vznikla jako způsob léčby neurologických onemocnění, jako je například epilepsie. 

Studie ale ukázaly, že dieta může pomoci i s dalšími zdravotními obtížemi jako je:

  • srdeční choroba
  • rakovina
  • alzheimerova choroba
  • parkinsonova choroba
  • syndrom polycystických vaječníků
  • poranění mozku
  • cukrovka

Zakázané potraviny

V keto dietě jsou zakázány všechny potraviny, které obsahují cukry a škroby. 

  • všechna sladká jídla: limonády, ovocný džus, slazená smoothie, koláče, zmrzlina, cukrovinky apod.
  • zrna a škroby: výrobky na bázi pšenice, rýže, těstoviny, obiloviny
  • ovoce: veškeré ovoce kromě malých porcí bobulí jako jsou borůvky nebo jahody
  • luštěniny: hrách, fazole, čočka, cizrna a další
  • kořenová zelenina a hlízy: brambory, sladké brambory, mrkev, dýně apod.
  • nízkotučné a dietní výrobky: majonéza s nízkým obsahem tuku, salátové dresinky a sladké koření
  • některé omáčky: barbecue omáčka, medová hořčice, teriyaki omáčka, kečup
  • nezdravé tuky: zpracované rostlinné oleje
  • alkohol

Povolené potraviny

V keto stravě je vhodné připravovat low carb recepty, tedy jídla s nízkým obsahem karbohydrátů. Které potraviny můžete do těchto receptů zahrnout?

  • maso: červené maso, šunka, klobása, slanina, kuřecí maso a krůtí maso
  • tučné ryby: losos, pstruh, tuňák, makrela
  • vejce
  • máslo a smetana
  • sýr: nezpracované sýry jako čedar, kozí sýr, mozzarella, niva 
  • ořechy a semena: mandle, vlašské ořechy, lněné semínko, dýňová semínka, chia semínka
  • zdravé tuky: extra panenský olivový olej, kokosový olej a avokádový olej, avokádo
  • zelenina: zelená listová a hlávková, rajčata, cibule, paprika apod.
  • koření: sůl, pepř, bylinky a neslazené koření

Keto dieta vám může skutečně pomoct s nadváhou i s odstraněním některých zdravotních problémů. Jelikož se ale jedná o náročnou dietu, doporučujeme vám, poradit se na začátku jejího dodržování se svým lékařem nebo zkušeným výživovým poradcem.

- Advertisment -pr clanky

Nejnovější články