Reklamovat zboží nebo služby, které nemají požadovanou kvalitu či vlastnosti, je vaše základní právo. Někdy se ho ale sami dobrovolně zřeknete, protože si nejste jisti, zda byste uspěli.
Měli byste vědět, že mít účtenku není u reklamace nutné. Prodejce – recenze firem, může požadovat důkaz o koupi, ale v dnešní moderní době kvůli tomu nemusíte schovávat konkrétně papírovou účtenku. Pokud jste platili kartou, stačí dodat výpis z internetového bankovnictví. Můžete předložit i fotku účtenky, kterou máte uloženou ve vašem chytrém telefonu. Někteří prodejci posílají faktury e-mailem, v tom případě stačí i to. Ale i kdybyste žádný doklad neměli, nemusíte to vzdávat – nákup můžete doložit i svědectvím někoho, kdo byl s vámi, anebo využít toho, že u vás ve městě nikdo jiný podobné zboží nenabízí.
Ani vzdálenost vás neměla od reklamace odrazovat. Nejdřív si zkontrolujte, zda obchod nemá více prodejen – pokud máte některou z nich blíž, můžete reklamaci uplatnit tam. Pokud by se jednalo třeba o elektroniku, pak se můžete obrátit i na servis, který daná značka má. A když nic takového nenajdete, stále ještě lze reklamovat klasicky poštou – pokud bude reklamace uznána, obdržíte zpátky i náklady, tedy právě poštovné.
Jaké jsou povinnosti prodávajícího
Prodávající má ze zákona povinnost odstranit vadu zboží buď opravou, která nijak nesníží hodnotu zboží, nebo výměnou za zcela stejný nový kus bez vady. Případně může od kupní smlouvy odstoupit či poskytnout slevu, pokud vada nebrání dalšímu užívání věci. V případě použitého zboží ovšem není spravedlivě možné, aby prodávající sehnal zcela stejně opotřebovaný nový kus zboží. Zákon tedy namísto výměny zboží ukládá kupujícímu v tomto případě rovněž právo na přiměřenou slevu z kupní ceny.
Hodnotící portál Aplikant.cz umožňuje nezávislé a přehledné hodnocení firem. O své pozitivní i negativní zkušenosti se tak můžete snadno a anonymně podělit s ostatními uživateli internetu. Společnost 123jobs Media je osvědčený provozovatel v segmentu e-commerce aplikací v Česku i zahraničí.